Czy Polska może stać się Doliną Krzemową Europy Środkowo-Wschodniej?


Jednym z podstawowych wyzwań dla współczesnych producentów sprzętu IT w krajach rozwiniętych jest zdolność dostosowywania się do zmieniających się trendów konsumenckich. Wynikają one zarówno z ciągłego postępu technologicznego jak i zmieniających się na jego skutek ludzkich zachowań, przyzwyczajeń i preferencji.
Czy Polska może stać się Doliną Krzemową Europy Środkowo-Wschodniej?

Wciągu ostatnich 15 lat mocno ewoluowały i zdominowały codzienne życie przeciętnego konsumenta innowacyjne artykuły z sektora IT. Fenomen „nowinek technicznych” polega na tym, że ludzkość nie jest już w stanie się bez nich obejść. Umożliwiają one użytkownikom zarządzanie zasobami czasu, energii, informacji a nawet relacjami międzyludzkimi poprzez dostęp do aplikacji różnego typu, internetu, mediów społecznościowych, poczty itd. Z punktu widzenia producentów i dostawców tego typu artykułów, liczy się szybka adaptacja do nowej sytuacji, jak najkrótszy czas reagowania na sygnały płynące z rynku, zdolność przewidywania trendów i umiejętność wprowadzania na rynek innowacyjnych rozwiązań czy też kuszenia klienta nowatorskim designem. Żeby dotrzymać kroku konkurencji, niekiedy w bardzo krótkim czasie trzeba nauczyć się jak wdrożyć nowe technologie. Receptą może być szukanie niszy, rozwój produktów o unikatowej funkcjonalności lub technologii, które mają szansę rozwinąć się w duży rynek.

Za tego typu wyzwaniami podążają również polscy reprezentanci sektora IT. Są oni coraz bardziej konkurencyjni i rozpoznawalni na świecie. Zdaniem międzynarodowych ekspertów, polskie spółki IT posiadają olbrzymi potencjał predysponujący ich do tego, żeby zaistnieć na zagranicznych rynkach takich jak: Skandynawia, Wielka Brytania, Izrael, Włochy, Ameryka Południowa czy Turcja. Ich poważnym atutem, oprócz wysokiej jakości usług, są wciąż niskie koszty pracy. Opublikowane do tej pory badania i prognozy licznych instytucji dowodzą, że Polska dzięki przewidywanemu intensywnemu rozkwitowi sektora IT może stać się w najbliższym czasie Doliną Krzemową Europy Środkowo-Wschodniej.

Zgodnie z prognozami Pierre Audoin Consultants, do 2015 roku Polska ewoluuje do rangi drugiego po Rosji pod względem wielkości rynku IT wśród krajów środkowoeuropejskich. Znajduje to swoje uzasadnienie m.in. we wzmożonym w ostatnich latach napływem do Polski bezpośrednich inwestycji zagranicznych o charakterze teleinformatycznym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych dwóch lat wartość transakcji fuzji i przejęć firm IT w całej Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, wyniesie około 500 mln euro. Polska ze swoim rynkiem IT pozostaje jednym z niewielu krajów europejskich, które nie padły ofiarą globalnego spowolnienia gospodarczego. Ten czynnik przyciąga międzynarodowe firmy IT oraz ICT do Polski chcące zlokalizować tu swoje centra wdrożeń i dystrybucji. Przykładowo Polska jest trzecią co do wielkości lokalizacją dla działalności badawczo-rozwojowej Alcatel Lucent Group. Globalne Centrum Zarządzania Sieciami Alcatel-Lucent z siedzibą w Bydgoszczy świadczy zaawansowane usługi eksploatacji i utrzymania sieci na rzecz polskich i międzynarodowych klientów z Ameryki Północnej i regionu EMEA. Oprócz tego bydgoski oddział Alcatela zajmuje się tworzeniem oprogramowania telekomunikacyjnego, ściśle kooperując z laboratorium Bell Labs, uznawanym za jądro innowacyjności w strukturze grupy Alcatel-Lucent, z którego wywodzi się 11 noblistów.

Jak pokazuje ranking przeprowadzony przez IDC Poland w 2011 roku największymi graczami z udziałem kapitału zagranicznego na polskim rynku i jednocześnie największymi spółkami dystrybucyjnymi są: HP Polska z przychodem ze sprzedaży w 2011 roku na poziomie 3,04 mld zł oraz ABC Data z przychodem ze sprzedaży w 2011 r. 2,96 mld zł. Tuż za nimi w pierwszej trójce liderów plasuje się firma z polskim rodowodem: ACTION (przychód ze sprzedaży w 2011 r. na poziomie 2,6 mld zł). Także ostatni ranking "Deloitte Technology Fast 50", który skupia najszybciej rozwijające się przedsiębiorstwa technologicznie innowacyjne z Europy Środkowo-Wschodniej dowodzi, że w polskich przedsiębiorstwach drzemie olbrzymi potencjał. Aż 36 firm z 50 wymienionych w rankingu pochodzi z Polski. W tym firma i3D, która uplasowała się na trzecim miejscu w kategorii głównej „Technology Fast 50” oraz 5 innych polskich spółek, które znalazły się w pierwszej dziesiątce. Jak zauważają autorzy rankingu, innowacje tworzy się nie tylko w dużych aglomeracjach, ale i w małych miejscowościach. Nie w każdym przypadku wymagają one dużych nakładów inwestycyjnych, a sukces firmy wynika zazwyczaj ze sprawnego wdrożenia innowacyjnego pomysłu.

Oprócz tego, zdaniem Pierre Audoin Consultants Polska, za rozwój sektora IT w Polsce odpowiada w dużym stopniu umiejętność pozyskiwania i efektywnego wykorzystywania funduszy europejskich na oprogramowanie i usługi. Polsce, jako jednemu z nielicznych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, udało się pozyskać najwięcej funduszy na małej i średniej wielkości projekty informatyczne w sektorze publicznym. Potwierdzają to wyniki analizy przeprowadzonej w ramach rankingu Computerworld Top 200. Dowodzą one, że wydatki na rozwiązania informatyczne w 15 polskich sektorach gospodarki zwiększyły się w 2011 r. o 8% w stosunku do roku poprzedniego, a największy popyt na rozwiązania IT wygenerował w Polsce sektor administracji publicznej, w tym instytucje związane z infrastruktura drogową, kolejową i lotniczą.

A jakie są prognozy ekspertów na najbliższe lata? Analitycy IDC przewidują, że w 2013 roku wartość światowego rynku IT wzrośnie o około 6%. Przy tym najniższa, bo około 1%-owa, dynamika wzrostu sprzedaży rozwiązań IT będzie dotyczyć Europy. Największe wzrosty sprzedaży w skali roku zapowiadają się m.in. w Chinach, Indiach oraz w Brazylii. Wartość rynku IT w tych krajach ma wzrosnąć aż o 14%.

Deloitte zakłada w raporcie „Prognozy dla sektora technologii, mediów i telekomunikacji 2012” ewaluację sektora IT m.in. pod kątem wzrostu popytu na smartfony i tablety, na tańsze urządzenia multimedialne (tańsze, tzn. w cenie do 100 USD). Przewiduje on również zaostrzenie się konkurencji na rynku gier społecznościowych oraz wzrost znaczenia usług polegających na zarządzanie danymi, tzw. „big data”.

Z kolei w ankiecie przeprowadzonej przez firmę PMR „Rynek IT w Polsce 2012. Prognozy rozwoju na lata 2012-2016” 90% przedstawicieli polskich firm informatycznych wskazuje jednogłośnie, że aplikacje na urządzenia mobilne i cloud computing to dwa najbardziej perspektywiczne obszary rozwoju IT w najbliższym czasie. W województwie kujawsko-pomorskim nad wdrożeniem modelu chmury obliczeniowej pracuje już TARR Centrum Innowacyjności Sp. z o.o. W ramach realizowanego projektu powstanie w Toruniu Centrum Przetwarzania Danych z infrastrukturą IT dedykowaną dla rozwoju, wdrażania i świadczenia usług w ramach cloud computingu.

Zgodnie z analizą biura badawczo-analitycznego DiS polskie firmy informatyczne sprzedały w 2011 r. o ponad 10 proc. więcej towarów i usług za granicę niż w 2010 roku, kiedy to eksport wyniósł 5 mld zł. Szacuje się, że w kolejnych latach dwucyfrowa stopa wzrostu zostanie utrzymana. Wśród najpopularniejszych grup towarowych z sektora IT w polskim eksporcie dominowały: sprzęt komputerowy, oprogramowanie oraz usługi IT. Jeśli chodzi o pierwszą grupę towarów jako rynki docelowe preferowano głównie kraje sąsiadujące z Polską. W przypadku usług informatycznych kluczowi odbiorcy pochodzili z Europy Zachodniej, w tym Niemiec i Francji oraz z USA.

Za granicą marką powszechnie kojarzoną z Polską informatyką jest firma CD Projekt, wydawca gry komputerowej, światowego hitu "Wiedźmin", opartego na prozie Andrzeja Sapkowskiego. Gra do tej pory sprzedała się w ilości ponad 1,8 mln egzemplarzy, a wersja „Wiedźmina 2” została wręczona Barackowi Obamie podczas jego wizyty w Polsce przez premiera Donalda Tuska. Rozpoznawalne na świecie, jako wiodący polscy eksporterzy rozwiązań IT, są również firmy: Ericpol Telecom (wielkość eksportu w 2011 r. 204,7 mld zł) , Comarch telecom (wielkość eksportu w 2011 r.: 169,1 mld zł) oraz Tieto Poland (wielkość eksportu w 2011 r.: 131,8 mld zł).

W skali województwa kujawsko-pomorskiego najbardziej utytułowanym reprezentantem sektora IT jest toruńska firma JADE. JADE to Złoty Partner Microsoft, na polskim rynku oferuje usługi oraz aplikacje IT dla biznesu. Jest ekspertem od wdrożeń CRM, SharePoint jak i rozwiązań dedykowanych bazujących na platformie NET. Firma jest jedynym w Polsce laureatem nagrody Microsoft: Partner of the Year 2011 SPECIAL AWARD. Warto podkreślić, że niedawno do grona Liderów Innowacji Pomorza i Kujaw w 2012 roku dołączyła firma GIS MEDIA, która świadczy usługi w zakresie systemów informacji geograficznej (GIS) oraz projektowania aplikacji mapowych służących do publikacji zasobów GIS w internecie.

W świetle tak optymistycznych rokowań ekspertów oraz w efekcie tak wielu międzynarodowych sukcesów polskich firm, branża IT została uznana przez Ministerstwo Gospodarki za jedną z kluczowych narodowych specjalizacji eksportowych, która zasługuje na szczególnie intensywną promocję. Stąd idea włączenia tego sektora do tzw. branżowych programów promocji Ministerstwa Gospodarki. Branżowy program promocji polskiego sektora IT/ICT, realizowany na zlecenie Ministerstwa Gospodarki w latach 2012-2015, ma spowodować, że Polska ze swoją branżą IT będzie postrzegana na świecie jako atrakcyjny i konkurencyjny partner gospodarczy, a krajowe produkty i usługi teleinformatyczne staną się rozpoznawalne i pożądane na skalę międzynarodową. Program przewiduje zarówno działania promocyjne na rzecz poszczególnych przedsiębiorców-reprezentantów branży IT/ICT, ich produktów i usług jak i kompleksową promocję całego sektora. Firmy uczestniczące w działaniach promocyjnych otrzymają zwrot nawet 75% kosztów kwalifikowanych udziału w przedsięwzięciach promocyjnych. Dofinansowanie dla przedsiębiorców udzielone zostanie w ramach poddziałania 6.5.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Branżowy program promocji sektora IT/ICT obejmuje udział polskich firm w wydarzeniach organizowanych na terenie Polski, Niemiec, Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, Brazylii, Japonii i Stanów Zjednoczonych. Uczestnicy kampanii promocyjnej wezmą udział w seminariach, misjach gospodarczych oraz w targach branżowych takiego formatu jak „IT Innovations Expo” w Göteborgu, „Mobile World Congress” w Barcelonie, „Futurecom” w Sao Paulo, „Japan IT Week” w Tokio, czy Międzynarodowe Targi Teleinformatyczne „CeBIT” w Hannowerze.

Te ostatnie będą „wydarzeniem roku 2013” dla polskiego sektora IT/ICT, gdyż Polska weźmie w nich udział w randze partnera strategicznego i zorganizuje polskie stoisko narodowe oraz kilka stoisk tematycznych. CeBIT to najważniejsza ogólnoświatowa platforma spotkań przedstawicieli branży teleinformatycznej i gospodarki cyfrowej, organizowana co roku w Hanowerze przez Deutsche Messe AG. W 2012 roku uczestniczyło w niej ponad 4,2 tys. wystawców z 70 krajów oraz około 312 tys. zwiedzających. Udział w CeBIT to dla Polski szansa na wypromowanie na świecie aktualnie najbardziej rozwojowej gałęzi gospodarki, jaką jest sektor ITC oraz okazja do nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Podczas targów polscy reprezentanci sektora IT, także z województwa kujawsko-pomorskiego, będą mieli okazję uczestniczyć w giełdzie kooperacyjnej organizowanej przez sieć Enterprise Europe Network.

Rozwój sektora IT stanowi również priorytetowe wyzwanie dla władz samorządowych województwa kujawsko-pomorskiego, które planuje do roku 2020 dołączyć do grona najbardziej rozwiniętych pod względem innowacyjności regionów w Polsce. Żeby osiągnąć ten cel Regionalna Strategia Innowacji Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 zakłada m.in. budowę sieci internetowej nowej generacji, rozwój nowych metod przetwarzania danych, powszechne wykorzystanie aplikacji sieciowych w gospodarce oraz kreowanie popytu na nowe usługi cyfrowe. Przewiduje również wsparcie badań nad rozwojem nowych technologii przetwarzania danych, stymulowanie popytu na nowoczesne aplikacje i wykorzystanie systemów ICT oraz wsparcie wdrażania innowacyjnych rozwiązań ICT w gospodarce regionalnej. Realizacja tych celów ma zostać osiągnięta m.in. dzięki współpracy regionalnych przedsiębiorstw oraz zaplecza naukowego województwa, które stanowią: Wydział Matematyki i Informatyki, Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Matematyki, Fizyki i Techniki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Matematyki i Fizyki, Wydział Telekomunikacji i Elektrotechniki i Wydział Zarządzania Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.

Czy Polska może stać się w najbliższym czasie Doliną Krzemową Europy Środkowo-Wschodniej? Z pewnością ma taką szansę.


fot. basketman/FreeDigitalPhotos.net

Opracowanie: Joanna Wiśniewska, Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE) w Toruniu

 

 



Data dodania: 2012-11-20
» powrót