Tory dla szybkiej kolei BiT City


Ruszają prace związane z realizacją ważnej dla naszego regionu inwestycji infrastrukturalnej, rewitalizacją linii kolejowej nr 18 między Bydgoszczą i Toruniem. Już w pierwszych miesiącach 2014 roku pojedziemy tą trasą z prędkością 120 kilometrów na godzinę. W obecności marszałka Piotra Całbeckiego, który od początku patronuje przedsięwzięciu, oraz wiceministra transportu Andrzeja Massela umowę z wykonawcą, polską odnogą austriackiej firmy Porr AG, zawarł dziś (2 sierpnia) inwestor, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Tory dla szybkiej kolei BiT City

Bydgosko-toruński odcinek osiemnastki jest kluczowy dla powodzenia kolejowej części BiT City, naszego największego projektu infrastrukturalnego, czyli szybkiej kolei metropolitalnej. Trasa ta nie była pierwotnie objęta żadnym programem zakładającym gruntowną poprawę stanu technicznego. – O remont tych torów zabiegaliśmy cztery lata, prowadząc rozmowy z ministerstwach i w Komisji Europejskiej, zanim latem ubiegłego roku mogliśmy wreszcie ogłosić, że mamy pozytywną decyzję w tej sprawie – podkreśla marszałek Piotr Całbecki

Remont 52-kolometrowej trasy – blisko 92 kilometrów torów - finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz budżetu państwa, zostanie zrealizowany na zasadzie „zaprojektuj i wybuduj”. Obejmuje wymianę nawierzchni torowej i rozjazdów, remont przejazdów kolejowych na przecięciu z drogami kołowymi, odbudowę rowów odwadniających oraz niezbędną modernizację automatycznych urządzeń sterowania ruchem i urządzeń energetycznych.

Wybrana w trybie przetargowym firma Porr Polska - spółka córka drugiej co do wielkości austriackiej firmy budowlanej Porr AG, która w Polsce ma na swoim koncie realizację takich inwestycji jak remont warszawskiej Trasy W-Z i rewitalizację dworca Warszawa Centralna oraz budowę Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego - ma 622 dni na opracowanie dokumentacji przedprojektowej oraz zaprojektowanie i przeprowadzenie planowanej rewitalizacji. Wartość przedsięwzięcia to 202,860 mln złotych, zakończenie robót zaplanowano na początek 2014 roku.
 Przygotowana przez PKP PLK prezentacja na temat rewitalizacji linii nr 18 tutaj.  - To pierwszy projekt dotyczący rewitalizacji linii kolejowej finansowany ze środków PO IiŚ, po nim realizowane będą kolejne – zapewnił podczas dzisiejszej ceremonii podpisywania umowy wiceminister Massel. Występujący po nim dyrektor do spraw budów kolejowych w Porr Polska Siegfried Weindok mówił o doświadczeniu firmy w realizacji tego typu projektów. – Inwestycję wykonamy terminowo i solidnie, ku pełnej satysfakcji zamawiającego – konkludował. Oprócz marszałka Całbeckiego regionalny samorząd reprezentował członek zarządu województwa Sławomir Kopyść.

BiT City, dla którego powodzenia zabiegaliśmy o gruntowny remont linii nr 18, to zintegrowanym systemem transportu publicznego, łączący szybką kolej na trasie między Toruniem i Bydgoszczą oraz powiązane z nią systemy transportu publicznego w obu stolicach województwa. Obejmuje między innymi budowę linii tramwajowej łączącej bydgoską dzielnicę Fordon z centrum miasta, zintegrowany wspólny bilet na wszystkie środki komunikacji publicznej, przebudowę systemu transportu miejskiego Torunia i budowę wiaduktu w Solcu. Realizacja przedsięwzięcia stała się możliwa dzięki koncepcjom i staraniom marszałkowskiej administracji regionu. Partnerami samorządu województwa są w nim samorządy Bydgoszczy, Torunia i Solca Kujawskiego. Łączne dofinansowanie z POiIŚ dla wszystkich składających się na BiT City projektów, które wynosiło początkowo 338,4 mln złotych, w sierpniu 2011 decyzją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zostało podniesione do 510 milionów złotych. Największym beneficjentem jest Bydgoszcz. Inwestycje w tym mieście pochłoną ponad połowę planowanych kosztów.

Informacja o stanie zaawansowania poszczególnych przedsięwzięć w BiT City
tutaj.
 
Czytaj też:

 

Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego





Data dodania: 2012-08-02
» powrót